Visst är det bästa som finns att dricka kallt vatten efter ett träningspass eller en varm sommardag? Men visste du att kallt vatten efter maten kan påverka din hälsa negativt? Experter har upptäckt att kallt vatten som dricks under eller efter en måltid kan orsaka flera besvär. Det finns ingen vetenskaplig forskning på det, men experterna är överens om att de ser samma mönster.

Människans mage är utvecklade för att ta hand om mat och livsmedel med samma temperatur som kroppen och matsmältningsprocessen får arbeta extra om man stoppar i sig mat som är kallare eller varmare. Dricker du kallt vatten direkt efter du ätit kan konsistensen på maten ändras och ge matsmältningsproblem. Matsmältningsproblem kan i sin tur ge problem med sura uppstötningar som kan ge skador på tänder, långvarig heshet, hosta med mera. Äter du dessutom mat med hög fetthalt kan det vara negativt för matsmältningen då fetthaltig mat kan stelna när det blandas med kallt vatten.

Den klassiska matkoman

Brukar du känna dig trött och seg efter att ha ätit? Det kan bero på att du druckit för mycket vatten under eller efter måltiden eftersom att vattnet späder ut syran som används för att bryta ner maten och det kan bromsa hela matsmältningsprocessen – vilket kan göra att du får ”matkoma

matkoma

Hur ska jag dricka vatten till maten för att må bra?

Har du problem med migrän, huvudvärk eller ilningar i tänderna kan kallt vatten ihop med maten vara en bidragande orsak till smärta och huvudvärksattacker. Vatten ihop med mat kan också leda till att du får en svullen mage och magont eftersom vissa livsmedel expanderar när de kommer i kontakt med vatten. Det finns de som påstår att vatten som dricks samtidigt som du äter kan orsaka vätskeretention, men det stämmer inte. Det snarare så att det kan stimulera njurarnas funktion och ge en förbättrad återfuktning. För att må bättre efter en måltid är experternas råd att dricka rumstempererat vatten under måltiden – men i små mängder.

Kroppen mår bra av vatten

Kom ihåg att vatten är bra för din kropp. Till och med livsnödvändigt för att hålla kroppens organ vid liv. Normalt behöver du få i dig 1,5 – 2 liter vatten per dag för att hålla kroppen hydrerad, förbättra cirkulationen, återfukta organ och ta bort toxiner. Om du tränar och har fysiska aktiviteter behöver däremot dricka mer vatten för att kompensera för den vätska kroppen förlorar när du svettas. Kroppen kan inte lagra överskott av vatten så tänk på att inte dricka för mycket vatten innan ett träningspass. Det är bättre att fylla på med vätska under träningspasset – vissa tycker t.o.m. att det hjälper att dricka lite mer vatten dagen innan. Har du fått i dig för lite vatten kan du drabbas av kramp i musklerna.

Dricker du mycket vatten eller kallt vatten under och efter en måltid men inte märker av några av problemen jag beskriver behöver du kanske inte oroa dig, men det kan vara värt att testa dricka mindre och rumstempererat vatten för att se om det gör någon skillnad!